– Øyvind Røen –
Ja da, det kommer mange, og det kommer nye unge pensjonister på hvert medlemsmøte.
Undertegnede begynte som aspirant i politiet våren 1970. Vi begynte i en brytningstid som ga seg utslag i en del misforståelser mellom gammel og ung. 68-generasjonen var nok litt ”spesiell” i forhold til lov og orden politiet. Enkelte politiaspiranter var nok ikke helt tamme, noe som kunne medføre langt hår og det som verre var. Vi ble vel venner etter hvert, og politiet omstilte seg etter den hverdagen vi måtte håndtere. Nå er vi inne i en ny brytningstid for 68-generasjonen, vi er pensjonister og er med på eldrebølgen. Pokker! Får vi aldri fred? Jo da! Pensjonister har vel aldri hatt det bedre enn nå, uten at jeg dermed kan vise til noen forskningsrapport. En forskningsrapport kan nemlig gi sannheten om det meste, og det er ikke til å spøke med. Kanskje jeg burde lete etter en slik rapport?
Men nok om det, Leif Karsten Hansen tilhører den eldre generasjon fra PST. Han holdt et sterkt foredrag om Treholtsaken og om hvordan han måtte takle usannheter, utelatelser av fakta, pressens behandling m.m. mandag, den 4. november. Ca 80 deltakere var til stede i Parolesalen på Politihuset. Det var ikke lett å gå derfra uten å tenke over ”budskapet”.
Mandag, den 2. desember hadde vi nok et medlemsmøte hvor temaet var ”julekake”. Men pliktene kalte også på dette møtet. Et utvalg fra PF har sendt et utfordrende spørreskjema til foreningene. Det blir stilt spørsmål om forbundets virksomhet, mål og mening. OPPF har nå en samlet oppfatning av hva som bør gjøres av forandringer. Som tidligere nevnt er vi på vei inn i ”eldrebølgen”, vi må følge med og være engasjert. Det ble både julekake og underholdning.
Godt nytt År!
